Google Tag Manager Server Side inrichten

Inrichten van Server Side GTM

  • Voorkom onnodige adverteerkosten van geconverteerde bezoekers
  • Voorkom dat IOS of adblockers conversietracking blokkeert
  • De website wordt sneller
Meer informatie

Start direct

Server Side GTM voorkomt dat IOS en Adblockers je tracking blokkeert

Server sided Google Tag Manager is de manier om te voorkomen dat Safari of adblockers je conversietracking blokkeert.

Updates in IOS 14 zorgen ervoor dat de 3th party cookies van gebruikers standaard worden geblokkeerd. Dat is tenzij ze expliciet hebben aangegeven dat ze dit graag willen hebben. Dat doet bijna niemand waardoor geconverteerde bezoekers niet uit retargeting lijsten worden gegooid en conversietracking geblokkeerd wordt. Hierdoor blijf je onnodig veel kosten maken en kunnen campagnes niet goed geoptimaliseerd worden door de AI algoritmes van bijvoorbeeld Facebook Ads of Google Ads en je onnodig veel kosten blijft maken.

Met server side GTM kunnen we hier omheen. Met server side GTM maken we geen gebruik van 3th party cookies maar van 1st party cookies die altijd wel geaccepteerd zullen worden waardoor de tracking scripts niet standaard geblokkeerd zullen worden.

  • Setup Server container
  • Je kunt nog steeds je tag’s in je gebruikelijke GTM beheren
  • Lagere kosten dan bij setup in het Google cloud platform
  • Enorm veel mogelijkheden

GTM inrichten vereist altijd maatwerk. Neem contact op voor het advies op dit gebied

Hoe werkt Server Side GTM

De bekende GTM containers werken client side. Effectief betekend dit dat dit geheel draait in de browser van de eindgebruiker. Hierin wordt met hulp van javascript gebeurtenissen geregistreerd en dan via tag’s naar bijvoorbeeld Facebook Ads gestuurd. Bij server side GTM krijg je twee GTM accounts voor dezelfde website. Je hebt nog steeds je oude GTM account. Deze gebruiken we om data van de website te verzamelen maar ipv dat we die gelijk naar Facebook of Google Ads sturen laten we die data sturen naar de server container.

De server side GTM wordt op een server geïnstalleerd die bereikbaar is op een subdomein van de website. Hierdoor worden alleen 1st party cookies gebruikt voor de tracking vanuit de client side GTM en worden deze niet geblokkeerd door Safari of door adblockers. In de server container ontvangen we vervolgens een event die we dan een API zoals de Facebook Conversions API naar je adverteersysteem sturen.

Is server side GTM de moeite waard?

Wat kost server side GTM?

Server side GTM wordt veelal op het Google cloud platform geïnstalleerd en GTM heeft hier een standaard koppeling mee waardoor het opzetten vrij makkelijk is. Echter hanteert Google een tarief waar we ons niet zo in kunnen vinden. Hiervoor zou je minimaal 3 F1 App engines nodig hebben met ieder 1 vCPU en 0,5GB geheugen in een flexibele omgeving. Die ieder $40,- per maand kost. Dit kost je dus al snel $120,- per maand aan hostingkosten en als je aardig wat verkeer hebt zou dat zo het dubbele kunnen worden. Wij werken echter met een andere aanbieder van cloud services die geoptimaliseerd is voor server sided GTM die een stuk voordeliger is.

Hierbij betaal je niet voor het aantal servers die je opzet maar het aantal requests. Het ligt er uiteindelijk een beetje aan hoeveel dingen je wilt meten in GTM maar tot zo’n 25.000 tot 50.000 pageviews per maand zou je op ongeveer €20,- per maand uitkomen en als je echt veel verkeer hebt zou je op €100,- per maand zitten. Dit bedrag wordt betaalt aan het bedrijf waar de server container wordt gehost. Hier zitten we verder niet tussen. Aan onze kant rekenen we kosten voor de eenmalige setup. Dit doen we op basis van nacalculatie / werkelijke uren. Hierbij ligt het er heel erg aan hoeveel dingen er doorgemeten moeten worden maar in de meeste gevallen hebben we het over +/- 3 tot 6 uur werk afhankelijk van de complexiteit. Hiervoor rekenen we een uurtarief van €75,-

Voor wie?

  • Iedereen die adverteert op sociale media
  • Websites met veel verkeer waar performance een belangrijke rol speelt
  • Als je controle wilt houden over privacy

Deel uw technische uitdagingen









    FB Ads conversietracking via de Conversions API

    Veel conversies worden niet gemeten via bedankt pagina’s, maar via gebeurtenissen. Add to carts bijvoorbeeld. Deze worden via javascript gemeten in de client side GTM container. Om dit te laten werken is correcte implementatie van de dataLayer nog steeds noodzakelijk. Voor diverse e-commerce systemen is hier een plugin/extensie e.d. voor beschikbaar. Via de client side GTM sturen we een event naar FB. Tegelijkertijd sturen we ook een bericht naar de server container om via die weg ook een event te sturen. Tenslotte als bezoekers op safari de conversie doen wordt die waarschijnlijk geblokkeerd. Vanuit de server side GTM sturen we via de FB Conversions API een request naar FB. FB krijgt nu 2x hetzelfde event binnen waarbij we willen voorkomen dat er dubbele conversies worden gemeten en dat er event deduplicatie plaatsvindt door aan zowel het browser als het server event een event ID mee te geven. Hierdoor ziet FB Ads dat het om hetzelfde event gaat en worden er geen dubbele conversies gemeten.

    Omzeil ik nu de AVG of andere privacy wetgeving? Voldoet mijn website aan de AVG?

    Met server side tracking maken we van 3th party cookies, 1st party cookies en voorkomen we dat deze door browsers of adblockers geblokkeerd worden. Maar we zullen nog altijd de keus rondom cookies moeten vragen en daarop moeten sturen. Als bezoekers aangeven geen cookies te aanvaarden dan mogen we conform de privacywetgeving nog steeds geen marketing tag’s afvuren. Ook niet server side.

    Vanuit GTM is het echter veel makkelijker om dit te doen dan wanneer er tracking cookies op de website staan.

    Heeft u nog vragen?

    Neem direct contact op met een van onze specialisten

    Wij helpen u zo spoedig mogelijk verder met vragen over hoe wij u het beste kunnen helpen groeien.







      Geef aan wat wij voor u kunnen betekenen

      Website laten makenOnline marketingHosting