Google Tag Manager implementatie

Inrichten van Google Tag manager

  • Tag implementatie
  • Setup van de dataLayer
  • Zelf onderhoud doen
Meer informatie

Start direct

Google Tag Manager

Google Tag Manager is een handige manier van het plaatsen van tag’s om zaken op de website meetbaar te maken.

Zonder GTM moet je om dingen bijvoorbeeld in Google Analytics meetbaar te maken steeds de broncode van je website aanpassen. Als je hier zelf niet handig in bent zul je daar steeds een developer voor moeten inhuren en daarnaast is het gevoelig voor fouten.

GTM maakt dit proces een stuk eenvoudiger en overzichtelijker die vooralsnog makkelijk te implementeren is waardoor het kosten efficiënt werkt.

  • Relatief eenvoudig te beheren
  • Geweldig voor testen
  • Aan te passen zonder webdeveloper
  • Enorm veel mogelijkheden

Webapplicaties vereisen altijd maatwerk. Neem contact op voor het advies op dit gebied

GTM Setup

GTM inrichten is meestal niet veel werk en veelal eenmalig. Het moet echter wel goed gebeuren. Wat we veelal zien is dat er fouten worden gemaakt in de setup daardoor de cijfers in bijvoorbeeld Google Analytics onbetrouwbaar worden of je krijgt hier gewoonweg niet de wenselijke gegevens in. In de meeste gevallen is de GTM implementatie ook gelijk de implementatie van Google Analytics en het nalopen van al je marketing tag’s eventueel in samenwerking met een externe partij die advertentie campagnebeheer doet.

Voor het correct verzamelen van data en dit implementeren is maatwerk nodig. Neem contact op voor advies op maat.

Wat wilt u meetbaar maken

Uitdagingen in de tracking

Google Tag Manager is een mooi systeem met heel veel mogelijkheden die soms enige programmeerkennis vereist. Hiermee kunnen de meeste van uw data implementatie vraagstukken oplossen.

Google Tag Manager werkt in feite met JavaScript gebeurtenissen die in de webbrowser van uw bezoekers gegenereerd worden. Echter voor de wat meer complexere projecten is het vaak nodig dat er aanvullende informatie vanuit uw website naar GTM worden gestuurd. Deze kan dan aan tag’s worden toegevoegd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de omzetwaarde van een aankoop in een webshop die je ook in Google Analytics wilt zien of als conversiewaarde in je Google Ads conversie tag. Om dit te realiseren is het veelal nodig met de Data Layer te werken. Dit is feitelijk een stukje javascript code die niet in GTM maar aan de achterkant van uw website wordt gegenereerd en die informatie kan GTM vervolgens lezen.

De implementatie varieert. Voor veel dingen zoals E-commerce tracking is meestal wel een plugin beschikbaar maar voor andere dingen moet even wat code geschreven worden. Dit kunnen wij veelal doen of we kunnen met uw developers schakelen om iets te plaatsen.

Voorbeelden van GTM implementaties:

Deel uw technische uitdagingen









    E-commerce tracking

    Technische implementatie op uw webshop

    Om uw verkoopdata naar Analytics te sturen is het nodig dat verkoopgegevens door uw webshop worden verzameld en in de Data Layer klaargezet alvorens dit naar Analytics kan worden gestuurd. Er zijn nogal wat verschillende gegevens die voor Enhanced Ecommerce Tracking in de Data Layer gezet moet worden. Gelukkig is er eigenlijk voor ieder e-commerce systeem wel een extensie of plugin beschikbaar die dit voor u regelt.

    Heeft u nog vragen?

    Neem direct contact op met een van onze specialisten

    Wij helpen u zo spoedig mogelijk verder met vragen over hoe wij u het beste kunnen helpen groeien.







      Geef aan wat wij voor u kunnen betekenen

      Website laten makenOnline marketingHosting