Meetplan opstellen voor Google Analytics

Meetplan gebruiken voor de inrichting van Google Analytics

Een Meetplan of misschien beter bekend als een measurement plan is een document van ca. een kantje waar, op basis van de doelstellingen en KPI’s wordt vastgesteld welke gegevens er door Google Analytics verzameld moeten worden en welke (technische) implementatie nodig is om deze gegevens in Analytics te importeren.

Wij richten regelmatig al dan niet complexe Analytics accounts in. Hiervoor maken wij altijd eerst een meetplan en werken dat vervolgens uit. Vaak is het nodig om technische aanpassingen aan de website te doen. Het is daarom zaak om al vroeg in het proces rekening te houden met de implementatie van Google Analytics.

    Technische implementatie

    In veel gevallen is het nodig om bepaalde technische zaken te implementeren. Denk hierbij aan aanpassingen van de trackingcode om specifiek voor uw business geschikte gegevens te verzamelen zoals e-commerce gegevens, branche specifieke data of statistieken van adverteerprogramma’s.

    Hierbij is het vaak nodig om aanvullende code te plaatsen op de website, koppelingen te maken of plugins te installeren. Hierbij moet vooraf precies duidelijk zijn welke data verzameld moet worden en hoe dit in de rapportages moet komen te staan.

    Google Tag Manager

    Voor de implementatie zal vaak gekozen worden voor Google Tag Manager. Met dit systeem is het makkelijker om bepaalde statistieken in Analytics te krijgen. Echter is het vaak nodig om gegevens aan de achterkant van de website klaar te zetten zodat Google Tag Manager deze kan gebruiken. Hiervoor is technische implementatie nodig. Voor de populairste CMS systemen zijn plugins beschikbaar die de meest relevante zaken kunnen regelen. In andere gevallen kunnen wij aanvullende code schrijven.

    Gegevens verzamelen

    In het meetplan worden doelstellingen zoals bijvoorbeeld een bepaalde omzet omgezet in KPI’s. In dit geval bijvoorbeeld het aantal leads dat binnenkomt of E-commerce omzet. Vervolgens wordt er bekeken welke statistieken hiervoor relevant zijn. Denk bij een webwinkel bijvoorbeeld aan het aantal afgeronde transacties. Dit wordt het doel in Analytics maar ook afgeleide statistieken zoals funnels, abandoned shopping carts en het toevoegen en verwijderen van producten uit de winkelwagen. Hierbij is het van belang om te kunnen zien waar mensen afhaken in het proces.

    Inrichten van Analytics

    google analytics

    Als alle techniek volgens het meetplan is ingericht om gegevens naar Analytics en andere systemen te sturen is het zaak om de Account in te richten. Hierbij maken wij aangepaste rapportages en dashboards waar alle relevante gegevens in een oogopslag te vinden zijn. Hierdoor hoeft u niet dagelijks talloze rapporten te doorzoeken en kunt u een hoop tijd besparen.

    Neem contact op

    Wij helpen u zo spoedig mogelijk verder met vragen over hoe wij u het beste kunnen helpen groeien.

    Contact

    Contact

    Ganeshastraat 17,
    1363 XA Almere

    Volg mij