Enhanced Ecommerce implementeren in Google Analytics

Enhanced Ecommerce biedt webshop eigenaren veel meer nuttige informatie dan de standaard Ecommerce rapportages in Google Analytics. Voor het implementeren van Enhanced Ecommerce tracking is het nodig om productinformatie en omzetcijfers naar Google Analytics te sturen. Deze gegevens worden niet standaard verzameld en vereisen technische implementatie. Bij Website Die Werkt maken wij bij het implementeren van Enhanced Ecommerce gebruik van Google Tag Manager. Met dit programma kunnen wij dit proces vereenvoudigen en sneller werken.

t

Wat is Enhanced Ecommerce?

Met Enhanced Ecommerce is het mogelijk om winkel en koopgedag van winkeliers in webwinkels beter inzichtelijk te maken dan met de reguliere (verouderde) versie van Ecommerce tracking in Google Analytics mogelijk was. Dit komt omdat er meer diepgaande gegevens worden verzameld gebaseerd op specifieke handelingen in plaats van paginaweergave.

Dynamische remarketing inschakelen

Dynamische remarketing is een goede manier om gepersonaliseerde advertenties te laten zien aan bezoekers die afhaken in het koopproces. Met Enhanced Ecommerce kunt u eenvoudig remarketinglijsten maken waarmee u in alle fase van de conversiefunnel aparte campagnes of biedingen kunt instellen.

Inzicht in conversiefunnel

In de reguliere versie van Ecommerce tracking worden op basis van paginaweergave, gegevens verzameld. Hierdoor is het lastig in te schatten waar in de conversiefunnel bezoekers precies zitten. Met Enhanced Ecommerce worden gegevens verzameld door middel van gebeurtenissen. Hierdoor is het mogelijk om inzichtelijk te maken welke stap in de conversiefunnel een bezoeker reeds heeft doorlopen. Bijvoorbeeld het bekijken van slechts een productpagina, product toegevoegd aan de winkelwagen en diverse stappen in het check-out proces. Iedere stap die hier genomen wordt kan een fase in de conversiefunnel zijn.

Voor remarketing is dit erg belangrijk. Bezoekers die in het afrekenproces zijn afgehaakt zijn wellicht meer waard dan bezoekers die alleen een product hebben bekeken en hier kunt u met Enhanced Ecommerce aangepaste remarketinglijsten voor maken.



Geavanceerde Ecommerce rapportages in Google Analytics

Geavanceerde analyses specifiek voor Ecommerce in Google Analytics

  • Inzicht in fase van de conversiefunnel
  • Remarketing instellen in verschillende fase van de conversiefunnel
  • Analyse van winkelgedrag
  • Analyse van betaalgedrag
  • Verbeterde mogelijkheden voor conversieoptimalisatie

Inrichten van Enhanced Ecommerce

Voor het inrichten van Enhanced Ecommerce is het nodig om productgegevens en gebeurtenissen naar Google Analytics te sturen en zal de trackingcode aangepast moeten worden. Hiervoor werken wij met Google Tag Manager en gebruiken veelal plugins om de Ecommerce data op de achtergrond van de webshop (in een DataLayer variabele) op te slaan welke we in Google Tag Manager kunnen gebruiken om naar Analytics te sturen.

Voor de implementatie kan het beste gewerkt worden aan de hand van een meetplan waarin staat omschreven welke data moet worden verzameld en welke technische aanpassingen daarvoor nodig zijn. Voor populaire systemen zoals WordPress en Magento zijn reeds ontwikkelde plugins beschikbaar die de benodigde data verzamelen. Andere systemen kunnen echter vereisen dat een webdeveloper handmatig code schrijft die nodig is om alles werkend te krijgen. Neem daarom direct contact op zodat wij advies op maat kunnen geven.

enhanced ecommerce met google tag manager

Haal meer uit uw website met online marketing

Laat u adviseren en ontdek hoe u meer uit uw website kunt halen met online marketing

Neem contact op met een van onze specialisten en laat u adviseren

website die werkt