Enhanced Ecommerce implementeren in Google Analytics

De uitgebreide Ecommerce rapportages in Google Analytics

  • Uw salesdata in Google Analytics
  • Uitgebreide verkoopdata
  • Remarketinglijsten maken o.b.v. fase in verkooptraject
  • Duidelijke rapportages
Meer informatie

Start direct

Enhanced Ecommerce implementeren in Google Analytics

Enhanced Ecommerce biedt webshop eigenaren veel meer nuttige informatie dan de standaard Ecommerce rapportages in Google Analytics. Voor het implementeren van Enhanced Ecommerce tracking is het nodig om productinformatie en omzetcijfers naar Google Analytics te sturen. Deze gegevens worden niet standaard verzameld en vereisen technische implementatie. Bij Website Die Werkt maken wij bij het implementeren van Enhanced Ecommerce gebruik van Google Tag Manager. Met dit programma kunnen wij dit proces vereenvoudigen en sneller werken.

De gehele funnel inzichtelijk

Enhanced Ecommerce Tracking implementeren

Het verzamelen van data is erg belangrijk voor het goed optimaliseren van marketingbudget. Google Analytics is hierbij een handige service die wij veelal gebruiken bij het inzichtelijk maken van die data. Echter is het vaak wel nodig dat bepaalde technische zaken geregeld moeten worden om die data in Analytics te krijgen.

In de reguliere versie van Ecommerce tracking worden op basis van paginaweergave, gegevens verzameld. Hierdoor is het lastig in te schatten waar in de conversiefunnel bezoekers precies zitten. Met Enhanced Ecommerce worden gegevens verzameld door middel van gebeurtenissen. Hierdoor is het mogelijk om inzichtelijk te maken welke stap in de conversiefunnel een bezoeker reeds heeft doorlopen. Bijvoorbeeld het bekijken van slechts een productpagina, product toegevoegd aan de winkelwagen en diverse stappen in het check-out proces. Iedere stap die hier genomen wordt kan een fase in de conversiefunnel zijn.

Voor remarketing is dit erg belangrijk. Bezoekers die in het afrekenproces zijn afgehaakt zijn wellicht meer waard dan bezoekers die alleen een product hebben bekeken en hier kunt u met Enhanced Ecommerce aangepaste remarketinglijsten voor maken.

Voor het correct implementeren van Enhanced Ecommerce Tracking is een technische implemtatie nodig die verschilt per webwinkelsysteem. Neem contact op voor advies hierover.

Deel uw technische uitdagingen









data layer

Technische implementatie op uw webshop

Om uw verkoopdata naar Analytics te sturen is het nodig dat verkoopgegevens door uw webshop worden verzameld en in de Data Layer klaargezet alvorens dit naar Analytics kan worden gestuurd. Er zijn nogal wat verschillende gegevens die voor Enhanced Ecommerce Tracking in de Data Layer gezet moet worden. Gelukkig is er eigenlijk voor ieder e-commerce systeem wel een extensie of plugin beschikbaar die dit voor u regelt.

Inrichten van Enhanced Ecommerce

Voor het inrichten van Enhanced Ecommerce is het nodig om productgegevens en gebeurtenissen naar Google Analytics te sturen en zal de trackingcode aangepast moeten worden. Hiervoor werken wij met Google Tag Manager en gebruiken veelal plugins om de Ecommerce data op de achtergrond van de webshop (in een DataLayer variabele) op te slaan welke we in Google Tag Manager kunnen gebruiken om naar Analytics te sturen.

Voor de implementatie kan het beste gewerkt worden aan de hand van een meetplan waarin staat omschreven welke data moet worden verzameld en welke technische aanpassingen daarvoor nodig zijn. Voor populaire systemen zoals WordPress en Magento zijn reeds ontwikkelde plugins beschikbaar die de benodigde data verzamelen. Andere systemen kunnen echter vereisen dat een webdeveloper handmatig code schrijft die nodig is om alles werkend te krijgen. Neem daarom direct contact op zodat wij advies op maat kunnen geven.

Heeft u nog vragen?

Neem direct contact op met een van onze specialisten

Wij helpen u zo spoedig mogelijk verder met vragen over hoe wij u het beste kunnen helpen groeien.







Geef aan wat wij voor u kunnen betekenen

Website laten makenOnline marketingHosting