Call Tracking zonder prijzige oplossingen

Call tracking is het meten van telefoongesprekken als resultaat van marketingactiviteiten. Hierdoor wordt er duidelijk hoeveel resultaat de marketingactiviteiten hebben opgeleverd en biedt inzicht om campagne budget verder te optimaliseren.

Call tracking via een externe service kan u veel nuttige informatie opleveren. Hier zit echter een prijskaartje aan. Voor kleinere adverteerders staan deze kosten niet in verhouding tot het resultaat. Om deze reden hebben wij een vereenvoudigde methode voor call tracking ontwikkeld. Hierbij meten wij de lengte van een telefoongesprek nadat een bezoeker met zijn mobiele telefoon op een bel link op de website heeft geklikt en kunnen een conversie meten na een minimale gespreksduur.

U heeft geen terugkerende kosten en wij richten alles voor u in voor de inrichting slechts eenmalig €199,-

Hoe werkt onze Call Tracking?

Onze call tracking maakt geen gebruik van een duur doorschakelnummer wat telefoonconversies bijhoud. In plaats daarvan starten wij een functie zodra een bezoeker op een telefoon link op de website klikt met een mobiel apparaat. Deze houd bij hoelang de browser niet op het scherm in beeld is voordat de bezoeker terugkeert naar de website. Met andere woorden registreren wij hoelang de telefoon app open is.

Informatie over het aantal klikken en de lengte van de telefoongesprekken kunnen wij vervolgens terugzenden naar Google Analytics. Vervolgens sturen wij een conversie tag naar Analytics, Adwords en andere systemen als een telefoongesprek langer dan een bepaalde tijd duurt.

Volledige integratie met Google Adwords

Het doormeten tot op keyword niveau is absoluut geen probleem. Wij maken gebruik van de reeds bestaande koppeling tussen Google Adwords en Google Analytics waardoor tracking gegevens reeds aanwezig zijn. Gezien dat de door ons ontwikkelde methode volledig op de website plaatsvind zijn telefoonconversies op dezelfde manier door te meten als alle andere conversies in Adwords.

Commerciële pakketten lopen tegen hierbij tegen problemen aan omdat Adwords tracking gegevens niet met een telefoonnummer meegezonden kunnen worden. Hierdoor moeten ze iedere bezoeker een uniek nummer meegeven en via de servers van Adwords achterhalen welke gegevens daarbij horen. Hier zit dan ook het forse prijsverschil in. Dit biedt dan wel de mogelijkheid om ook offpage campagnes te volgen.

Telefoonstatistieken in Google Analytics

Naast het aantal conversies wilt u waarschijnlijk ook meer weten. Bijvoorbeeld hoeveel bezoekers er op een link hebben geklikt maar te kort aan de lijn waren voor een conversie en de gemiddelde gespreksduur. Daarom verzamelen wij naast het aantal telefoonconversies ook meer statistieken en rapporteren dit in een aangepast rapport in Google Analytics. Wij verzamelen de volgende gegevens:

  • Aantal klikken op het telefoonnummer
  • Gemiddelde gespreksduur
  • Aantal telefoonconversies

Wij passen uw Google Analytics structuur vervolgens zo aan dat de statistieken van telefoongesprekken in een duidelijk overzicht komen te staan met relevante andere data die u kunt gebruiken voor het optimaliseren van uw campagnes.

Beperkingen van onze Call Tracking

Deze manier van meten biedt veel inzicht maar is niet volledig. Het meet namelijk alleen gesprekken die gedaan zijn na een klik op het telefoonnummer op de website met een mobiel apparaat. Het is niet mogelijk om de volgende zaken te meten:
  • Call extenties
  • Telefoongesprekken na bezoeken op een ander apparaat. Zoals een desktop pc.
  • Offpage media zoals TV, print en radio
Wilt u deze zaken meten dan heeft u een externe service nodig. Neem gerust contact op om deze zaken met ons door te spreken.

Telefoonrapportages in Google Analytics

Uitgebreide inzichten over het belgedrag van uw klanten in Google Analytics

  • Aangepaste rapportage van telefoongesprekken
  • Uw bel doelgroep inzichtelijk
  • Regionale targetting
  • Beste presterende campagne bronnen in een overzicht

Call Conversion Tracking

Optimaliseer uw marketingactiviteiten en adverteerbudget om uw rendement te maximaliseren


  • Klikken op het telefoonnummer
  • Inzicht in gespreksduur
  • Call conversions op basis van minimale gespreksduur
  • Inzicht welke marketing bronnen verantwoordelijk zijn voor de conversie
  • In Google adwords inzicht welke campagne, advertentiegroep en zoekwoorden verantwoordelijk zijn voor de conversie
call tracking

Haal meer uit uw website met online marketing

Laat u adviseren en ontdek hoe u meer uit uw website kunt halen met online marketing

Neem contact op met een van onze specialisten en laat u adviseren

website die werkt