Heeft u een bouncerate van 0% in Google Analytics dan is er een grote kans dat dit niet correct is en u een probleem met de tracking heeft.

Wat is de bouncerate nu precies?

In principe is de bouncerate 100% als alle bezoekers die de website hebben bezocht op een pagina komen en zonder verdere acties weer weg gaan. Dit is in feite een ongewenste actie. We willen het liefst een zo laag mogelijke bouncerate hebben. 0% of net iets boven de 0% lijkt een hele gunstige ontwikkeling. Maar praktisch gezien is 0% gewoon niet realistisch en veelal incorrect door foutieve implementatie van Google Analytics tags. Een beetje realistische bouncerate ligt meestal zo tussen de 20% en 80% afhankelijk van de pagina. Maar hoe wordt deze nu precies door Google Analytics berekend?

Je website stuurt data naar Analytics op het moment dat er een pagina geladen wordt of op het moment dat er een gebeurtenis naar Analytics wordt gestuurd. Zolang het bij slechts een pageview blijft binnen een sessie (wat gebruikelijk een periode van 30 minuten is) zal dit bezoek worden aangemerkt als een bounce. Die bezoeker kon blijkbaar niet vinden wat die die naar op zoek was. Even belangrijk te vertellen is dat het wel mogelijk kan zijn dat die bezoeker wel 10 minuten een lange blogpost aan het lezen was, maar geen andere pagina’s heeft bezocht, of meetbare acties heeft gedaan voordat die de site verliet.

Gebeurtenissen hebben gebruikelijk ook invloed op de bouncerate, echter kan er ingesteld worden op een gebeurtenis niet mee te laten tellen voor de bouncerate. Dit doe in in feite idealiter bij dingen die duidelijk geen actie op de website zijn. Het is bijvoorbeeld mogelijk om een gebeurtenis in te stellen om te zien hoever bezoekers naar beneden is gescrold of bepaalde op bepaalde onderdelen van een pagina heeft geklikt.

Wat is het probleem als de bouncerate 0% is?

Uit mijn ervaring. Er staan 2 trackingcodes op de website.
Bijvoorbeeld zowel de Gtag als Google Tag Manager. Hierbij is het verstandig om voor de ene of voor de andere oplossing te kiezen. In dit geval worden namelijk 2 pagerview hits voor iedere bezoeker geteld. Dit is tevens makkelijk te zien in de realtime rapportages. Naast een foutive bouncerate zal ook het aantal paginaweergaven incorrect zijn en pagina’s per sessie. Het aantal sessie en bezoekers klopt in dit geval wel.

Wat ook kan is dat er gebeurtenissen staan ingesteld die meetellen voor de bouncerate terwijl dit niet zou moeten.
Standaard zijn gebeurtenissen altijd van invloed op de bouncerate tenzij specifiek wordt aangegeven dat dit niet moet.
Dit kun je als volgt oplossen:

Met de Gtag

een standaard event ziet er als volgt uit. Deze telt dus mee voor de bouncerate

gtag('event', "actieNaam", { 
'event_category': "categoryNaam", 
'event_label': "label", 
'value': "value"
});

Voor events die niet mee mogen tellen voegen we ‘non_interaction’: true hieraan toe.
NB: Let op het gebruik van de comma’s

gtag('event', "actieNaam", { 
'event_category': "categoryNaam", 
'event_label': "label", 
'value': "value", 
'non_interaction': true 
});

In Google Tag Manager

In GTM kun je dit oplossen door in de Google Analytics Event tag de gebeurtenis Niet Interactie op waar te zetten.