Met ChatGPT is het mogelijk om sneller Google Ads accounts in te richten. Bijvoorbeeld bij het vinden van nieuwe zoektermen, uitsluitingswoorden en het schrijven van advertenties. Ik zal hierbij in het kort doornemen hoe ik 75% van mijn tijd bespaar voor het opzetten van een account.

1.) Het vinden van relevante zoektermen
2.) Het vinden van uitsluitingswoorden
3.) Het schrijven van pakkende advertenties

Het vinden van relevante zoektermen

Bij ChatGPT moet je uitgebreid zijn in wat je vraagt. Dan krijg je een zo goed mogelijk antwoord terug. Om dit te doen kun je het beste per advertentiegroep ChatGPT vragen om een lijst met relevante zoektermen. Laten we dit nu bijvoorbeeld doen voor de dienst ecommerce tracking instellen in GA4 die ik aanbiedt.

“kun je een lijst relevante zoektermen maken voor een Google Ads campagne die adverteert voor de dienst e-commerce tracking instellen in GA4 met GTM. De zoektermen moeten bestaan uit minimaal twee woorden die conversie gericht zijn. De lijst mag in tabelvorm met een kolom.”

Chatgpt zoektermen google ads

We willen natuurlijk nog wel even het een en ander nalopen. Mogelijk deze lijst nog even in de zoekwoordplanner stoppen om extra ideeën te krijgen en eventueel hier nog wat dingen aan toevoegen maar we zijn al een heel eind.

Laat ChatGPT lijsten met uitsluitingszoekwoorden maken

ChatGPT kan je helpen bij het vinden van relevante uitsluitingszoekwoorden, wat je veel tijd kan besparen en je Google Ads campagnes effectiever kan maken. Veelal kunnen we hele lijsten met uitsluitingswoorden die niet alleen voor een Google Ads account maar voor diverse advertentiegroepen geschikt zijn.

Wat we het beste kunnen doen zijn lijsten maken met negatieve zoekwoorden rondom een bepaalt thema en hier aparte zoekwoordlijsten voor maken. Laten we nu bijvoorbeeld ChatGPT een lijst laten maken met 100 negatieve zoektermen rondom zoekopdrachten van mensen die geen interesse hebben om dingen te kopen maar gratis willen of te algemene informatie zoeken en waarschijnlijk niet converteren.

“Kun je een tabel met 100 negatieve zoekwoorden maken voor een Google Ads account die duidelijk maken dat ze dingen gratis willen of zelf willen doen?”

Ik heb reeds een hele lijst met dit soort algemene negatieve zoektermen gemaakt.
Bekijk hier de Google Sheet.

Het schrijven van pakkende advertenties

Ok nu wordt het spannend. Zou ChatGPT ook pakkende advertentieteksten kunnen maken? Laten we eens een formaat vragen voor een responsieve tekst advertentie met 10 verschillende kopteksten en 4 beschrijvende teksten.

“Zou je voor een Google Ads advertentie een pakkende advertentie kunnen schrijven. Dit moet voor de dienst E-commerce tracking in laten stellen in GTM ter behoeven van GA4. De advertentie bestaat uit 10 verschillende kopteksten die maximaal 30 karakters groot zijn. Gebruik hier relevante zoektermen in. Daarnaast bestaat de advertentie uit 4 beschrijvende teksten van minimaal 60 en maximaal 90 karakters waar ook een call to action om contact op te nemen in zit. Deze call to action mag in twee van de vier teksten. Kun je het resultaat tonen in een tabel.”

chartGPT Google Ads advertentie

De AI was even overbelast en en kreeg uiteindelijk een foutmelding maar we zijn een heel eind gekomen. We zouden op deze manier ook nog de advertentie extensies kunnen schrijven. Vervolgens zullen we nog wel heel even nalopen in hoeverre we het eens zijn met deze teksten en wat kleine dingen aanpassen. Maar deze campagne kan wat mij betreft met deze gegevens en hier en daar wat kleine tweaks live.